Over halvdelen af eleverne i Vordingborg pjækker til danskundervisning, skriver Sjællandske 17/10.
Men er det eleverne/flygtningene der er problemet.
Er det ikke nærmere et forvokset velfærdssamfund.
==================================
Det blev fremstillet som negativt, at flygtninge pjækker fra sprogundervisning.
Det er nok slet ikke flygtningene som gruppe vi skal have fokus på, men nærmere uvidende og inhumane politikere.
Lad os se om vi kan hente lidt inspiration for godt 74 år siden, da vi modtog ¼ million civile flygtninge fra det slagne Tyskland.
De blev først sammenstuvet på skoler, hoteller og hvor der ellers var ledige bygninger.
De forvaltede langt hen ad vejen deres egen dagligdag med undervisning, teater, madlavning og sparsomme køkkenhaver.
Efterhånden som Tyskland fik styr på krigens ragnarok, blev flygtningene løbende returneret, så de kunne bidrage med genopbygningen, for til sidst at være helt væk 4 år efter ankomsten til Danmark.
Lejrene skulle så hverken ligge i Danmark eller Europa, men i Iran og Saudi Arabien.
I det hele taget er det meget unaturligt at flygtninge fra Mellemøsten er havnet så langt mod nord.
Derudover skaber det mammon for skruppelløse menneskesmuglere, samt politisk afpresningsmiddel for en kynisk statsleder.
Derfor er vores nuværende flygtninge – og integrationslovgivning endt med at ødelægge 2 kulturer. Dels er de krigshærgede lande drænet for ressourcestærke mennesker til genopbygningen når krigstrætheden melder sig og dels drænes Danmark for ressourcer til integration af mennesker der kommer fra en kultur, der er uintegrerbar – generelt betragtet.
Men det er ikke flygtningene vi skal bebrejde. Det er de politikere inkl. deres bagland, der er ansvarlige for nuværende lovgivning på området.